ایدز



تمام مطالبی که من درباره تبی که خیلی زود گذشت ورفت .تبی که با برنامه شبکه 2سیما شروع شد باعث شد خیلی از خانمها از ترس ابتلا بیماری به آرایشگاهای جدید نمی رفتن دندان پزشکی ها خطرناک به نظر می رسید . قبل از اینهانمی دانم کجا نام این بیماری را شنیدام ومطالبی وعکسهای حالتهای که بیماری ظاهر می شود تب، اسهال مداوم ،سرماخوردگی به مدت طولانی................. .اما همه اینها گذشت . حالا ان چیز که مهمه این است چطور می توان  بالا رفتن میزان ابتلا را کم کرد .در ایران سهم عمده ای از مبتلاها را معتادان تزریقی تشکیل می دهند . برای کنترل وپیشگیری چه کا رهای در ایران صورت گرفته است؟ به گفته اقای دکتر علایی:ما متادون وسرنگ یکبار مصرف را به معتادان تزریقی ارائه می کنیم اما تمام این جمعیت از این امکان بر خوردار نیستند چون میزان اعتبارات دولت برای فراهم اوردن متادون وسرنگ، ناکافی است. هنوز در ایران با انکه در نشست 2روز جامعه آسیا در زمینه ایدز که در شهر بمبی تشکیل شود بود و به علت فعالیتهای و اقدامات موثر که در مقابله با ایدز واعتیاد انجام داده مورد توجه حاضران قرار گرفت .اما هنوز در ایران به فاصله 6 ماه 20و30درصد افزایش امار ابتلا داریم. با این حال برنامه های پیشگیری هنوز در سطح کشور سراسری نشده .درهمسایهگی ما کشورهای تازه استقلال یافته وجود دارد .میزان ابتلا در افغانستان وعراق بعداز حمله به میزان قابل توجه بالارفت .خطر در بیخ گوشمان است مهاجران غیر قانونی .

از نظر وضعیت شیوع بیماری(گزارش کوتاه شماره 753-روزنامه شرق) می توان کشورها را بترتیب:

1 - کشورهای که وجود بیماری را سریعا گزاررش دادند وبرنامه پیشگیری را به سرعت اغاز کرده اند .مثل:کشورها ی امریکای شمالی و اروپا.

2 - کشورهای که وجود بیماری را اعلام کرده وبرنامه پیشگیرانه را فراهم کرده اند اما نیازمند زمان هستند تا تاثیر اجرای برنامه ها نمایان شود . مثل ایران در حوزه شرق مدیترانه(انچه که جالب است اینه که ایران تا5 سال دیگر به موفقیت تایلند میرسد . تایلند توانسته از تعداد ابتلای سالانه خود شاخص اماری تهیه کند و توانسته شاخص امار را بعد از چندسال در یک خط ثابت نگه داشت این عالیه برای کشوری که یکی از منابع درامدش از راه سکس است. اما نمی توانید حتی یک نفر را را در انجا پیدا کنید که از راه ارتباط جنسی خود از کاندوم استفاده نکند. دولت تایلند اولویت اول را برای اجرای برنامه های پیشگیرانه قائل است.) افریقا ی جنوبی در حوزه افریقا و مالزی در حوزه خاور دور.

3 - کشورهای که با وجود اعلام سریع وجود بیماری و اجرای برانامه های پیشگیرانه مسائل فرهنگی اجتماعی وقومی مانع از تاثیر گذاری مناسب در کنترل و کاهش بیماری می شود . مثل:هزینه صرف شده برای کنترل بیماری در کشور بوتسوانا بسیار بالا است اما هنوز بین 3نفر جمعیت 1 نفر به ایدز مبتلا است.نیجریه وبعضی از کشورهای امریکای لاتین هم شامل ان می شوند.

4 - کشورهای که ابعاد جمعیت و اختلاط فرهنگی انقدر وسیع و پیچیده هست که دستیابی به موفقیت وکنترل بیماری حتی تا 10سال اینده هم برای این کشورها امکان پذیر نیست مثل هند .روسیه هم به علت گستردگی کشور و........هر گونه برنامه پیشگیریانه را با شکست مواجه می شه.

به گفته اقای دکتر علایی :می توان گفت وضعیت ایران از بابت دستیابی به موفقیت در زمینه کنترل ایدز زیاد بد نیست در عین حال خوب هم نیست .                                                                                                         هیچ برنامه درباره این نشست از شبکه ها سیما پخش نشود . هنوز  افراد  زیادی اطلاع درستی درباره این بیماری ندارند ومتاسفانه تمام فعالیتها صورت گرفته فقط بخشی از مردم را اگاه کرده است ومابقی هنوز با حالتی تدافعی با این بیماری برخورد می کنند واین هم بخاطر نداشتن اطلاعات کافی ومناسب در این باره است.


نظرات 4 + ارسال نظر
م چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:02 ق.ظ http://alldaytimes.blogsky.com/

داستان های کوتاه قشنگی بود
همین الان وبلاگ شمارو دیدم
عجیب خوابم گرفته نمی دونم چی بنویسم
یادم اومد ُ الان یه هفته هست که یه وبلاگ راه انداختم
به قول معروف الان نسخه آزمایشی هست
باید قالب اونو عوض کنم
اگه تونستید یه سر بزنید ُ خوشحال می شم
شاید ت.نستیم وبا هم دیگه لینک تبادل کردیم

شب بخیر
۱ بامداد

این پایین تو ضیح دادم پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 11:25 ب.ظ http://alldaytimes.blogsky.com/

دو باره سلام
از اینکه به اون خونه خرابه سر زدید ممنون
واسه اون مطلبی هم که نوشتید تشکر ولی خیلی متوجه نشدم ُ‌ که اونم خیلی طبیعی هست .
نوشته گنگی بود ُ نوشته خودمو می گم

در آینده تصمیم دارم یه بخش داستان هم به وبلاگ خودم اضافه کنم ُ‌ تا یکی دوماه دیگه این کارو می کنم ُ الان فرصتش نیست .
اگه اجازه بدید با درج لینک از بعضی از نوشته های شما استفاده می کنم .
یه کارتون خیلی جالب هست ُ مثل اینکه دو نفری وبلاگ خودتونو می چرخونید.
جالبه ...ُ کار گروهی .... چیزی که امروز خیلی کم شده ...
از گروهی کار کردن ... از با هم بودن .... از باهم فکر کردن .... وحتی خیلی وقتا ..از با هم دیگه نفس کشیدن بیزار می شیم ... شاید این یه خصلت شرقی باشه ...
تو این زمینه گفتنی زیاده ...
باشه واسه یه فرصت دیگه

اگر موافق باشید می خواستم بهتون پیشنهاد بدم که با هم دیگه تو زمینه وبلاگ همکاری داشته باشیم .
ببینیم تو چه زمینه هایی می تونیم با هم دیگه کار کنیم .
یکی از اون را ها تبادل لینک هست
خیلی تکراری ولی بد نیست ..خوبه
بیان بیشتر رو این موضوع فکر کنیم
ببینیم چه کارایی رو می شه انجام داد .
منظورم این نیست که همه با هم تو یه وبلاگ بنویسیم
بلکه ُ یه جور ...مثلاْ
یه فدراتیو ... از چند تا وبلاگ .... که در عین هم فکر بودن... بتونن حرفای متفاوتی داشته باشن و ...
و خیلی کارای دیگه

منتظر ایده های شما هم هستم
موسی

فرشته سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 02:30 ب.ظ

سلام
باران که می آید پنجره را می گشایم
ودر قطره قطره باران زیبایی تورا می بینم
آخر میدانی من در باران تورا می بینم
اصلا توخود بارانی
ای معشوق جشم های بارانی
ای امام عصر
در پناه حق

محمد چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 03:30 ق.ظ http://desperado.blogsky.com

ممنون از لطفت

من هم خوشحال میشم که همیشه بتونم

از اطلاعات وبلاگت استفاده کنم.

موفق باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد